Partenaires

Sur ce site

Sur le Web du CNRS

accueil site > Annuaire

CLOBERT Jean

Director, Senior Researcher (DR hc)

Station d’Ecologie Experimentale du CNRS
09200 Moulis, France
Tel : +33 5 61 04 03 69
Fax : +33 5 61 96 08 51
jean.clobert@ecoex-moulis.cnrs.fr

Research Interest
After having developed statistical methods for the study of population dynamics in nature, my research focus has shifted since 15 years towards the study of three main topics :

• The study of dispersal evolution (causes, mechanisms and consequences). The approaches which have been developed are demographic, physiological, behavioural and genetic. Three model systems have been chosen to study the genetic and plastic responses of dispersal to variations in the environment, two lizards species, the common lizard (Lacerta vivipara, coll M. Massot) and the side blotched lizard (Uta stansburiana.coll B. Sinervo), and a ciliate (Tetrahymena thermophila).
  • The study of trade offs and phenotypic plasticity. I have been interested by the link between predation/parasitism and clutch size or/other traits evolution. I alm also interested by the evolution, control and organisation of trade-offs, in particular with respect to phenotypic plasticity.
  • Population structure and extinction rate. We examine the role of the different sources of heterogeneity (demographic environmental) and in particular internal (mating system, polymorphism, type of competition) in population viability.

Thèmes de Recherche
Après avoir participé à l’élaboration et la diffusion de méthodes statistiques appliquées à l’étude des populations in natura, j’ai re-orienté mes activités de recherche sur trois thèmes complémentaires dans les 15 dernières années :
  • l’évolution de la dispersion (causes, mécanismes et conséquences). Les approches ont été démographiques, physiologiques et maintenant génétiques. Trois systèmes modèles ont été choisis permettant d’étudier les réponses à la fois plastiques et génétiques du taux de dispersion vis-à-vis des variations de l’environnement : deux espèce de lézards, le lézard vivipare (Lacerta vivpara, coll M. Massot) et l lézard à flanc taché (Uta stansburiana, coll Barry Sinervo), et un cilié (Tetrahymena thermophila).
  • l’étude des liens de compensation et de la plasticité phénotypique. Deux types de question m’intéressent : 1) l’effet de la prédation et de la densité sur les compromis entre traits d’ histoire de vie 2) l’évolution, le contrôle et l’organisation des liens de compromis, en particulier vis-à-vis de la plasticité phénotypique.
  • structuration des populations et probabilité d’extinction. J’étudie en particulier le rôle des différentes sources d’hétérogénéité (démographique, temporelle, spatiale, ou internes aux populations comme polymorphisme, système de reproduction, diversité génétique, etc) dans le devenir des populations.

Appointments/Affiliations

2006-Present
 Director
 Station d’Ecologie Expérimentale, laboratoire Evolution et Diversité Biologique, University Paul Sabatier (Toulouse)
 Moulis

1996-2005
 Director
 Laboratoire Fonctionnement et Evolution des Systèmes Ecologiques, University of Paris 6 and Ecole Normale Supérieure

1992
 Research Director of First class at the CNRS
 Laboratoire Fonctionnement et Evolution des Systèmes Ecologiques, Ecole Normale Supérieure

1990-1995

Assistant Professor
 Laboratoire de Biométrie, Claude Bernard
 Lyon

1982-1984
 Fellow from the Agricultural and industrial research (IRSIA)
 Laboratoire d’ Ecologie Théorique et Biométrie, Louvain-la-Neuve Catholic University of Louvain
 Louvain-La-Neuve
 Belgium

Selected publications

Doligez, B ; Danchin, E ; Clobert, J. 2002. Public information and breeding habitat selection in a wild bird population. Science 297 (5584) : 1168-1170.
Dufty, AM ; Clobert, J ; Moller, AP. 2002. Hormones, developmental plasticity and adaptation. Trends in Ecology & Evolution 17 (4) : 190-196.
Martin, TE ; Moller, AP ; Merino, S ; Clobert, J. 2001. Does clutch size evolve in response to parasites and immunocompetence ?. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 98 (4) : 2071-2076.
Doligez, B ; Danchin, E ; Clobert, J ; Gustafsson, L. 1999. The use of conspecific reproductive success for breeding habitat selection in a non-colonial, hole-nesting species, the collared flycatcher. Journal of Animal Ecology 68 (6) : 1193-1206.
Doncaster, CP ; Clobert, J ; Doligez, B ; Gustafsson, L ; Danchin, E. 1997. Balanced dispersal between spatially varying local populations : An alternative to the source-sink model. American Naturalist 150 (4) : 425-445.
Martin, TE ; Clobert, J. 1996. Nest predation and avian life-history evolution in Europe versus North America : A possible role of humans ? American Naturalist 147 (6) : 1028-1046.